Het antwoord op deze vraag is: Nee, maar met een Batterytester kan dit risico wel worden geminimaliseerd.
Regelmatig verschijnen er in de media berichten omtrent het plotseling ontbranden van een e-bike accu. Zie bijvoorbeeld onderstaande bericht: Voorbeeld Vakblad Tweewieler
Niet alleen de accu capaciteit is belangrijk voor de conditie van een accu. De interne weerstand in een andere zeer belangrijke factor, deze neemt toe door gebruik en door de natuurlijke degeneratie van de accu. De interne weerstand veroorzaakt verliezen en warmte ontwikkeling tijdens laden en ontladen van de accu. Een hoge interne weerstand (is slecht) uit zich in de praktijk door uitvallen van de accu als deze bijna leeg is tijdens grote ontlaad stromen (bergritten) en door thermisch afschakelen bij langdurige grote ontlaadstromen. In principe beschermd het BMS het pack door af te schakelen bij de hoge temperaturen, als dit niet goed werkt kan er een gevaarlijke situatie ontstaan waarbij een accu brand niet uit te sluiten is. Een jaarlijkse accumeting van zowel capaciteit en de interne weerstand is dus om veiligheidsredenen zeer aan te raden! Met onze Batterytester wordt de interne weerstand direct tijdens de test gemeten. Dit wordt gedaan door herhaaldelijk de belasting te variëren. Hierdoor kan de weerstand over de hele ontlading gemeten worden. Het verlies van accu capaciteit is zeer afhankelijk van gebruik, temperaturen, ontlaadstromen, enz. Wij zien in praktijk een degeneratie van kwaliteitsaccu’s van ca. 3-10% en bij de low budget accu’s van ca. 10-20% per jaar.