Trustpilot
  • checkTesten in 3 stappen
close
Assortiment
Klantenservice

Veiligheid e-bike accu's

Recent is er in het vakblad Tweewieler een artikel geplaatst waarbij verzekeraar Nationale Nederlanden zogenaamde preventierichtlijnen geeft voor hoe om te gaan met e-bike accu's. De PGS37 richtlijn omtrent de opslag van e-bike accu's is in het algemeen niet van toepassing voor de reguliere rijwielhandelaar aangezien het dan meer dan 150 gebruikte e-bike accu's betreft.

Tevens wordt in dit artikel onze Batterytester genoemd. Met een Batterytester kan het kaf van het koren worden gescheiden aldus Nationale Nederlanden.

Batterytester is in eerste instantie een e-bike accu diagnoseapparaat dat de capaciteit (energie) van een accu bepaalt. Dit gebeurt door belasting van de betreffende e-bike accu. Tijdens een belastingtest wordt gedurende de gehele test tevens de interne weerstand van een accu gemeten. Dit wordt uitgedrukt in Ri (Ohm). De interne weerstand zegt iets over de slijtage van een e-bike accu. Hoe hoger deze waarde des te meer slijtage. Bij een te hoge interne weerstand is het mogelijk dat tijdens een e-bike tocht het gehele systeem uitvalt. Tevens zorgt een hoge interne weerstand voor verliezen in de accu welke in warmte worden omgezet. Dit gaat direct ten kosten van de veiligheid!

Wij adiviseren gebruikers van onze Batterytester een accu af te keuren wanneer de interne weerstand hoger is dan 0.3 Ohm. Uit het testrapport wordt deze waarde aangegeven.

Wij adviseren onze klanten accu's met een te hoge interne weerstand zo snel mogelijk af te voeren. Gebruikte e-bike accu's die bij een rijwielhandelaar binnen komen dienen z.s.m. te worden getest. Het bespaart de rijwielhandelaar tijd indien zijn/haar klant de accu reeds heeft volgeladen. De klant dient zijn lader en accu mee te nemen naar de rijwielhandelaar. Net zoals bij het laden van een accu dient de gebruiker van een Batterytester tevens aanwezig te zijn bij het testen (belasten) van een accu (dus niet na sluitingstijd wanneer er niemand aanwezig is).

Vanzelfsprekend kan met een Batterytester niet de alghele (on)veiligheid van een accu worden bepaalt. Een visuele controle alvorens te testen is noodzakelijk. Accu's met beschadigingen of die wijzen op valschade dienen uit veiligheidsoverwegingen niet te worden getest. Zeker als er gaten in de behuizing aanwezig zijn en waar eventueel vochtschade is ontstaan. Wellicht overbodig maar ook accu's die bol staan....direct afvoeren!!!

Het volledige artikel is te lezen op de website van Tweewieler:
Accu-opslag: Nationale-Nederlanden stelt preventierichtlijn op (tweewieler.nl)
  J. Dekker     29-03-2022 10:48     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Aanmelden
Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.